Edukira salto egin

UPV/EHU

Atalak
Tresna pertsonalak

Ikasgaiak

Ikasgai bakoitza lantzeko oinarrizko dokumentazioa eta hainbat osagarri aurkituko dituzu hemen.

AURKIBIDEA

I.zatia: Audientzia ikerkuntza

1. Irrati-telebistaren audientzia-ikerketa.

2. Audientzia-ikerketaren kontzeptak eta indizeak

II. zatia: Programaziogintza: esangurak eta faktore eragileak

3. Programaziogintzaren esangurak

4 Programazioan eragiten duten faktoreak

5. Programazio saila irratian eta telebistan

III. zatia: Irratigintzaren panorama, eskaintza, kontsumoa eta programaziogintza

6. Irratigintzaren panorama

7. Irrati-eskaintza

8. Irrati-kontsumoa

9. Irratirako programatzen

IV. zatia: Telebistagintzaren panorama, eskaintza, kontsumoa eta programazioa

10. Telebistagintzaren panorama

11. Telebista-eskaintza

12. Telebista-kontsumoa

13. Telebistarako programatzen


IRAKASGAIAK

I.zatia: Audientzia ikerkuntza

1. ikasgaia: Irrati-telebistaren audientzia-ikerketa.

Iragarleek, publizitategileek eta hedabideetako profesionalek ?azken horien artean bereziki programaziogintzan ari direnek? irratia eta tele­bista ikus-entzuten dutenen kopuruan eta audientzia horren izaera sozio-demografikoan sakondu gura izan dute betidanik.

Baina, zenbatekoetan oinarritzen diren ikerketen ondoan, ikuspegi kualitatiboa eta, beraz, kontsumo-portaera horien atzetik dagoen audientziaren jarrerak eta iritziak jasotzea helburu duten teknikak ere erabiltzen dira.

Atal honetan, gainera, ikerkuntzan ari diren Estatu espainiarreko eta frantziarreko hainbat enpresario eta erakunderi buruzko aipamena egingo dugu.

Azken azpiatalerako utzi dugu audimetriari dagokiona; bertan, azken denboraldian telebista- eta irrati-audientzia ere kuantifikatzeko ezin­bestekoa bilakatu den sistema aipatuko dugu.

- Apunteak:Irrati-telebistaren audientzia-ikerketa

- Gardenkiak:Irrati-telebistaren audientzia-ikerketa

(Aurkibidera jo)

 

2. ikasgaia: Audientzia-ikerketaren kontzeptak eta indizeak

Ikertu gura izaten diren jende-multzoak handiegiak izaten dira pertso­na bakoitzarengana, banan-banan, joan ahal izateko. Laginen funtzioa hori izaten da: unibertsoan ematen diren iritziak, joerak, kontsumoak edo dena delakoak agerian uztea, bere txikitasunean talde osoaren proportzioa emanez.

Audientzia-ikerketak, gureari dagokionez, irrati-telebistarekin harre­manetan jartzen direnak zenbat eta zelakoak diren jakitea izaten du helburu. Erabiltzen diren metodologien eta tekniken emaitzak zer dioten ulertzea izaten da hurrengo pausoa. Atal honetan, audientzien ikerketak ulertu ahal izateko kontzeptu batzuen errepasoa egingo dugu eta, gero, gehien erabiltzen diren indizieak edo ratioak zeintzuk diren azalduko. Hiru nagusiki: audientzia metatua, batez beteko audientzia eta audientzia-kuota.

 - Apunteak: Audientzia-ikerketaren kontzeptuak eta indizeak

- Gardenkiak: Audientzia-ikerketaren kontzeptuak eta indizeak

(Aurkibidera jo)

 

II. zatia: Programaziogintza: esangurak eta faktore eragileak

3. Programaziogintzaren esangurak

Programaziogintza zeregin estrategikoa da irrati-telebista lantzen duten enpresentzako. Momentuan momentuko egoera aldakorren gai­netik (konpetentzia, audientzia-maila, publizitatea...) ikuspegi oro­korra eta maila goreneko helburua mantentzean dago gakoa. Taktikak ez du zertan azken norabidea aldarazi. Aldi berean, baina, programa­ziogintzak egunero aireratuko den programa-sorta planifikatzea, taxu­tzea eta emititzea ditu bere eginbeharrekoen artean. Oreka horretan mugitu behar du programatzaileak.

Programazio-taulak, gainera, produktu soltez osaturiko unitate finko, nortasunez betea eta autonomo gisa, inplikazio komunikatiboak eta profesionalak ditu. Programa-sorta izatetik esanguraz beteriko fluxu koherentea izatera pasatu da.

- Apunteak: Programaziogintzaren esangurak

- Gardenkiak: Programaziogintzaren esangurak

(Aurkibidera jo)

 

4 Programazioan eragiten duten faktoreak

Asko dira irratiko edo telebistako programaziogintzan eragina duten faktoreak. Horietariko batzuk, estrukturalak dei daitezkeenak, kana­laren estrategiarekin, tokian tokiko marko ekonomikoarekin, legalare­kin, produktiboarekin eta sozialarekin daude lotuta, eta beste batzuk, aldiz, azalekoagoak, ohitura sozialek, konpetentziaren jardunak ala boladek sorturikoak dira. Bakoitzak bere mailan, eta bere eragin­eremuan, programaziogintza baldintzatzen dute.

Faktore horiek ezagutzea, eta bakoitzaren aurrean hartu beharreko jarrera, neurriak eta teknikak ezagutu behar ditu programazio-taula eraikitzea bere egitekoen artean daukan profesionalak.

- Apunteak: Programazioan eragiten duten faktoreak

- Gardenkiak: Programazioan eragiten duten faktoreak

(Aurkibidera jo)

 

5: Programazio saila irratian eta telebistan 

Telebista zein irrati batek lortu nahi dituen helburuen arabera airera­tuko dituen saioak planifikatu, ekoitzi/erosi, antolatu, programazio­taulan kokatu, audientzien zein iragarleen erantzuna neurtu, emisioen jarraipena egin eta promozioa burutzea izango dira, beste batzuen artean, programazio-sailak aurrera atera beharko dituen lanak. Baina sail hori, bere garrantzian, ez dago gainontzekoetatik aparte, eta erla­zio estuak ditu erabakiorrak diren beste batzuekin.

Horrez gain, programaziogintza arteaz eta zientziaz zipriztinduriko profesioa dela esan ohi da. Agian horregatik, programazio-sailean aritzen direnen berezitasun pertsonalak eta betebehar profesionalak oso markatuak izaten dira.

- Apunteak: Programazio saila  irratian eta telebistan

- Gardenkiak: Programazio saila  irratian eta telebistan

(Aurkibidera jo)

 

III. zatia: Irratigintzaren panorama, eskaintza, kontsumoa eta programaziogintza

6. Irratigintzaren panorama

Mendea betetzeko bidean jarri denean, irratigintzak hedabide gisa dituen balioak eta menpekotasunak zaharberrituak ditu. Transmisio­sistema berriak eta digitalizazioak ekarriko duen kalitate-hobetzeari dagokionez, gero eta baliabide gehiago ditu eta, uhinez gain, kablea, satelitea eta internet bereganatu ditu. Seinalea eremu txikira ala mundu osora igorri nahi den definitzeko aukerak erraztu egin dira. Eta, xede­talde gisa markatu den jendearengana heltzeko edukiak ikuspegi orokorrekoak zein oso espezializatuak izan daitezke, inoiz baino gehiago.

Telebistarekin duen lehian aurrez aurre baino gehiago zeharka borro­katzen du irratiak, bere indarguneen jakitun. Horretarako alde ditu, nola ez, hedabidearen irudi sozial oso aldekoa (informazio-tresna gisako balioa, entretenigarria, lagungarria, azkarra, freskoa...) eta etxean bezala lantokian, garraiobideetan edo beste edozein tokitan entzuteko modua eskaintzen duela.

- Apunteak: Irratigintzaren panorama

- Gardenkiak: Irratigintzaren panorama

(Aurkibidera jo)

 

7. Irrati-eskaintza

Azken mende erdian, telebistaren sorrera eta gaur egungo eskaintzaren hiperespezializazioa dira irratigintzak gainditu behar izan dituen erronka handienetakoak. Baldintza tekniko-legal berrietara egokitzea (maiztasun modulatua versus uhin ertaina; liberalizazioa; emisio­esparru berriak, digitalizazioa...); kontsumo-portaera desberdinetara malgutzea (lehen etxea eta kotxea eta gaur egun internet ere) eta eskaintza erakargarria egiteko izan dituen barne-iraultzak aipatu beha­rrekoak dira. Irrati-eskaintzari dagokion iraultza, interesgarria da oso. Izan ere, edukiaren (musika, informazioa, fikzioa...) eta formatuaren (albistegia, lehiaketa, kirol-erretransmisioa) arteko harremanetan irratia beti izan da azkarra eta sormenez betea. Irrati-eskaintzak bilakaera horizontala eta bertikala eduki ditu aldi berean. Lehenak, generoen birdefinizioa, generoen arteko hibridazioa eta edukia eta for­matuaren arteko konbinaketa posible guztiak ekarri ditu. Bigarrenak, barnera begira egin beharreko garapenean, genero batzuen inguruan egituratu den irratigintza berezitua azpimarratzen du: adinean, norta­sunean, hizkuntzan, zaletasunean edota emisio-eremuan oinarrituta sortu diren irrati berezituak.

- Apunteak: Irrati-eskaintza

- Gardenkiak: Irrati-eskaintza

(Aurkibidera jo)

 

8. Irrati-kontsumoa

Irrati-hargailua ezinbesteko ekipamenduaren zerrendan dago gure etxebizitzetan. Izan ere, informabide modura, baina baita ere konpainia eskainiz, lanean, etxekoan eta handik kanpokoan, eta joan-etorrietan, irratia beti dugu piztuta.

Kontsumo-ordutegiari dagokionez, telebistaren antipodetan, goizetik eguerdira artekoa du eremurik ohikoena, lanegunetan sendoago.

Egunero irratia entzunez ematen ditugun minutuak, uhin ertainetik maiztasun modulatura eginiko bilakaera eta emanaldi tematikoek duten garrantzia aztertuko ditugu ondoko lerroetan.

Gainera, interesgarria da oso entzuleriaren perfilean sakontzea, izan ere, irratigintza konbentzionalaren eta tematikoaren artean alde handia baitago.

- Apunteak: Irrati-kontsumoa

- Gardenkiak:  Irrati-kontsumoa

(Aurkibidera jo)

 

9. Irratirako programatzen

Irratigintzak, betidanik, hiru elementuz jokatu behar izan du bere eskaintza eraikitzerakoan: edukia, xede-taldea eta programazioaren egituraketa formala. Programazio-ereduei begiratuz, orotarikoan zein berezituan, hiru osagarri horien proportzio desberdinek markatu dute medioaren bilakaera. Ez baitira eskluienteak.

Irratigintza konbentzionalaren kasuan, xede-talde eta eduki aldetik zabala denez, han eta hemen irratsaio desberdinak kokatuz, bere programazio-taula nola gauzatzen duen ikusiko dugu. Horretarako, bereziki, programazio-zikloak eta ordu-multzoak nola lantzen dituen aztertuko dugu. Irratigintza berezituan, aldiz, bipolarizazio handiagoa dago. Tematikoa den ereduan, gaia bera jarriko da egituraketa forma­laren gainetik. Baina, kontrara, formatu-itxikoetan, egituraketak baldintzatuko du, baita entzuleekin lortuko den kontaktua ere. 

- Apunteak: Irratirako programatzen

- Gardenkiak:  Irratirako programatzen

(Aurkibidera jo)

 

IV. zatia: Telebistagintzaren panorama, eskaintza, kontsumoa eta programazioa

10. Telebistagintzaren panorama

Telebistagintzaren oinarri teknologikoa, legala, soziologikoa, ekono­mikoa eta publizitarioa asko aldatu dira azken urteotan.

Duela gutxi arte, lurreko seinalearen transmisio-sistema analogikoa zen nagusi. Europan, gainera, nagusiki, zentralista, monopolikoa eta publikoa bere kudeaketan.

Garapen teknologikoa eskaintzaren ugaritzearen eta birrarauketa lega­laren eskutik etorri zen. Marko aldatu-berriaren lehen adierazgarriak izan ziren satelite eta kable bidezko transmisio-sistemak. Baina, baita ere, telebista-kanal pribatuen etorrera. Hala ere, zalantzarik gabe, digi­talizazioa da telebistagintzaren panorama errotik aldatu duen faktore nagusia.

- Apunteak: Telebistaren panorama

- Gardenkiak: Telebistaren panorama

(Aurkibidera jo)

 

11. Telebista-eskaintza

Ikusgai ditugun kanalen kopurua biderkatu egin da azken urteotan, eta, dirudienez, bide beretik joko du etorkizunean ere. Ugaritasun ho­rrek eskaintza puztu eta, neurri batean, aldatu egin du.

Telebista-eskaintzaren bilakaera aztertzeko, programa edo programazio bakoitzean aurki daitekeen generoa da erabili izan den faktore esangu­ratsuena. Baina egia da generoaren definizioa gero eta zailagoa suerta­tzen zaigula, eskaintza tematikoa, generoen arteko hibridazioa eta formatuetan eman den bilakaera dela medio.

Atal honetan, genero-sailkapen nagusienak erabiliko ditugu telebistaz eskaintzen zaigun edukia eta bere osagarri formalak zeintzuk diren hobeto ezagutu ahal izateko.

- Apunteak: Telebista- eskaintza

- Gardenkiak:  Telebista- eskaintza

(Aurkibidera jo)

 

12. Telebista-kontsumoa

Biztanle askok egunero ikusten du telebista, gehiago ala gutxiago. Telebistak betetzen duen minutu-multzo hori ez da tamaina berekoa izan azken hamarkadetan, ezta ere berdintsu banatzen egunean zehar, asteko egunetan edota urteko hile guztietan.

Gainera, biztanleriaren multzo bakoitzak konsumo-portaera desberdi­na dauka. Adinak, sexuak, klase sozialak eta etxebizitzako ekipamen­duak markatzen du telebistarekiko atxikimendua. Hori horrela izanik, telebista-kanalek eskaintzen duten programazioari erantzunez, ikus­entzuleriaren tamaina eta nortasuna aldatu egiten da. Hala nola, kana­letako audientziaren perfila desberdina izaten da bizileku duten herria­ren tamainaren, adinaren, sexuaren edota klase sozialaren arabera.

- Apunteak: Telebista-kontsumoa

- Gardenkiak:  Telebista- kontsumoa

(Aurkibidera jo)

 

13. Telebistarako programatzen

Telebistagintza konbentzionala eta gai baten inguruan eta xede-talde zehatzagoa dutenak batera bizi dira. Lehenak, askotariko eskaintza eta konpetentzia bortitzeko testuinguruan edukiak, formatuak eta ordute­giak landu behar ditu, ahalik eta audientzia-zatirik handiena irabazteko. Segmentazio sozio-demografikorako oso egokia ez denez, orotariko telebistagintza horrek ahalik eta audientziarik handiena eta zabalena bilatzen du, programazio-teknika desberdinak erabiliz. Aldiz, telebis­tagintza berezituak, aunitz mugatua du bere xede-taldea eta horrentza­ko pentsatua duen eskaintza. Genero bakarreko edukiak pantailaratuz, xede-taldea kontaktatu nahi du, hari ondoen datorkionean. Horreta­rako, errepikapenen kudeaketa oso garrantzitsua da programazio taulan.

- Apunteak: Telebistarako programatzen

- Gardenkiak:  Telebistarako programatzen

(Aurkibidera jo)