Irakaskuntza gida
Jarduera Fisikoan eta Kirolean sortutako erantzunak eta moldakerak
Irakasgaiaren irakaskuntza gida:
HELBURUAK: Ariketa fisiko akutu eta kronikoari gorputzak emandako erantzun eta moldaketa ezberdinak ikasleei ematea.
GAITASUNAK:
1. Ikaslea
jarduera fisikoaren eta kirolaren praktikan eragina duten faktore
fisiologikoak interpretatzeko gai izatea, bi eremutan
aplikatzeko.
2. Ikaslea jarduera fisikoarekiko eta
kirolarekiko erantzunak eta moldaketak analizateko gai izatea, osasun-
eta errendimendu-eremuetan ezberdintzeko.
AURREBALDINTZAK: Oinarrizko anatomofisiologia eta sistema organikoen kontzeptuak aurrez ikusita izatea.
DESKRIBAPENA:Jarduera Fisikoan eta Kirolean sortutako erantzunak eta moldakerak
GAIAK:
1. GAI MULTZOA: BIOENERGETIKA.
- GAIA. BIDE METABOLIKOEN KONTROL ETA ELKARREKINTZA JARDUERA FISIKOEN BITARTEAN.
1.1. Bide Metabolikoak Jarduera Fisikoan. Nekea.
1.2. Substratuen erabilpena eta moldaketa metabolikoak.
- GAIA. ENERGIA-TRANSFERENTZIA ARIKETAN ZEHAR.
2.1. Epe laburrerako energia: azido laktikoaren sistema.
2.2. Epe luzerako energia:
2.2.1. Oxigeno
kontsumoa ariketan zehar.
2.2.2. Oxigeno
defizita.
2.2.3. Oxigeno-kontsumo
maximoa (VO2max).
2.3. Ariketaondoko errekuperazioa.
2.3.1. Oxigeno-zorra
edo ?EPOC? deritzona.
2.3.2.
Oxigeno-erreserben errekuperazioa.
2.3.3. Azido
laktikoaren metabolizazioa.
- GAIA. ENERGIA-KOSTUA.
3.1. RER: arnasketako
elkartruke-kozientea.
3.2. Atsedenaldiko energia-gastua:
oinarrizko metabolismoa.
3.3. Mugimenduaren ekonomia eta
eraginkortasun mekanikoa.
3.4. Energia-gastua lasterketan
zehar.
2 GAI MULTZOA: JARDUERA FISIKOAREN ETA KIROLAREN
HORMONA-ERREGULAZIOA.
- GAIA. JARDUERA FISIKORAKO ETA KIROLERAKO HORMONA-ERANTZUNAK ETA MOLDAERAK.
4.1. Hipotalamoko eta hipofisiko hormonak: oroimena
4.2. GH eta hormona sexualak.
4.3. Guruin suprarrenalak:
4.3.1. Kortex adrenal:
Kortisol, aldosterona.
4.3.2. Muin adrenala:
katekolaminak.
4.4. Pankrea-hormonak: intsulina, glukagoia.
3.- GAI MULTZOA: BIHOTZ-SISTEMA.
5.
GAIA. JARDUERA FISIKOAREKIKO ERANTZUN ETA MOLDAKETA
KARDIOBASKULARRAK: FICK-EN PRINTZIPIOA.
5.1. Bihotz maiztasuna.
5.2. Bolumen sistolikoa.
5.3. Bihotz gastua.
5.4. Oxigeno-diferentzia arteria-benosoa.
5.5. Arteria-presioa.
5.6. Odol-bolumena.
4.- GAI TALDEA: INGURUMENAREN ERAGINAK
ERRENDIMENDUAN.
7.
GAIA. TERMORREGULAZIOA.
7.1. Oreka
termikoa.
7.2.
Tenperaturaren hipotalamo-erregulazioa.
7.3.
Erregulazio termikoa ingurumen hotzean.
7.4.
Erregulazio termikoa ingurumen beroan.
METODOLOGIA: Ikusmen metodoak: behaketa. Power Point programaren bidez edukien aurkezpena. Bideoen ikusmena.