Edukira salto egin

UPV/EHU

Atalak
Tresna pertsonalak

Irakaskuntza gida

Jarduera Fisikoan eta Kirolean sortutako erantzunak eta moldakerak

Irakasgaiaren irakaskuntza gida:

 

HELBURUAK: Ariketa fisiko akutu eta kronikoari gorputzak emandako erantzun eta moldaketa ezberdinak ikasleei ematea.

GAITASUNAK:

1. Ikaslea jarduera fisikoaren eta kirolaren praktikan eragina duten faktore fisiologikoak interpretatzeko gai izatea, bi eremutan aplikatzeko.  
2.  Ikaslea jarduera fisikoarekiko eta kirolarekiko erantzunak eta moldaketak analizateko gai izatea, osasun- eta errendimendu-eremuetan ezberdintzeko. 

AURREBALDINTZAK: Oinarrizko anatomofisiologia eta sistema organikoen kontzeptuak aurrez ikusita izatea.

DESKRIBAPENA:Jarduera Fisikoan eta Kirolean sortutako erantzunak eta moldakerak

GAIAK:

1. GAI MULTZOA: BIOENERGETIKA.
  1. GAIA. BIDE METABOLIKOEN KONTROL ETA ELKARREKINTZA JARDUERA FISIKOEN BITARTEAN.
            1.1. Bide Metabolikoak Jarduera Fisikoan. Nekea.
            1.2. Substratuen erabilpena eta moldaketa metabolikoak.
 
  1. GAIA. ENERGIA-TRANSFERENTZIA ARIKETAN ZEHAR.
            2.1. Epe laburrerako energia: azido laktikoaren sistema.
            2.2. Epe luzerako energia:
                   2.2.1. Oxigeno kontsumoa ariketan zehar.
                   2.2.2. Oxigeno defizita.
                   2.2.3. Oxigeno-kontsumo maximoa (VO2max).
            2.3. Ariketaondoko errekuperazioa.
                   2.3.1. Oxigeno-zorra edo ?EPOC? deritzona.
                   2.3.2. Oxigeno-erreserben errekuperazioa.
                   2.3.3. Azido laktikoaren metabolizazioa.
 
  1. GAIA. ENERGIA-KOSTUA.
                  3.1. RER: arnasketako elkartruke-kozientea.
                  3.2. Atsedenaldiko energia-gastua: oinarrizko metabolismoa.
                  3.3. Mugimenduaren ekonomia eta eraginkortasun mekanikoa.
                  3.4. Energia-gastua lasterketan zehar.
 
2 GAI MULTZOA: JARDUERA FISIKOAREN ETA KIROLAREN HORMONA-ERREGULAZIOA.
  1. GAIA. JARDUERA FISIKORAKO ETA KIROLERAKO HORMONA-ERANTZUNAK ETA MOLDAERAK.
            4.1. Hipotalamoko eta hipofisiko hormonak: oroimena
            4.2. GH eta hormona sexualak.
            4.3. Guruin suprarrenalak:
                   4.3.1. Kortex adrenal: Kortisol, aldosterona.
                   4.3.2. Muin adrenala: katekolaminak.
            4.4. Pankrea-hormonak: intsulina, glukagoia.
 
3.- GAI MULTZOA: BIHOTZ-SISTEMA.
5.      GAIA. JARDUERA FISIKOAREKIKO ERANTZUN ETA MOLDAKETA KARDIOBASKULARRAK: FICK-EN PRINTZIPIOA.

5.1.   Bihotz maiztasuna.

5.2. Bolumen sistolikoa.

5.3.   Bihotz gastua.

5.4. Oxigeno-diferentzia arteria-benosoa.

5.5.   Arteria-presioa.

5.6. Odol-bolumena.

 
4.- GAI TALDEA: INGURUMENAREN ERAGINAK ERRENDIMENDUAN.
7.      GAIA. TERMORREGULAZIOA.
7.1.   Oreka termikoa.
7.2.   Tenperaturaren hipotalamo-erregulazioa.
7.3.   Erregulazio termikoa ingurumen hotzean.
7.4.   Erregulazio termikoa ingurumen beroan.
 

METODOLOGIA: Ikusmen metodoak: behaketa. Power Point programaren bidez edukien aurkezpena. Bideoen ikusmena.